پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٠ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۳۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۸۹۵۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۲۷۶۹۷ مورد

شنبه ٢٦ اسفند ١٣٩٦ ساعت ٩:٥٣ ق.ظ   ( بازدید : 284 نفر )

خوراکی های تشکیل دهنده سفره هفت سین شامل سیر، سنجد، سماق، سرکه، سیب، سبزی و سمنو ، هر یک دارای خواص ارزشمند و ارزش غذایی بسیار می‌باشند.

به گزارش « وب دا » معاون غذا و داروی دانشگاه بیان کرد : سیب نماد سعادت و سلامت و دارای طبع گرم و تر و دارای خواص تقویت کننده قلب ، معده ، سیستم ایمنی ، ضد میکروب و  ملین  است  و جهت دفع سموم از بدن نیز مفید است ، همچنین بوییدن و خوردن آن مفرح و نشاط آور و دور کنندة افسردگی است

دکتر " علی یوسفی " تصریح کرد : سیر  دارای طبع گرم و خشک و خواص رقیق کننده خون، خشک کننده رطوبت معده و مفاصل، مدر می‌باشد و در طب ایرانی به منظور پاکسازی حلق و صورت، سرفه و تنگی نفس و در کاهش درد مفاصل مفید است . سیر ضد سرطان ، کاهنده چربی خون ، ضد میکروب  بهبود دهنده متابولیسم قند است اما زیاده روی در مصرف خوراکی سیر برای چشم و ریه ، بواسیر و افراد مبتلا به زخم معده ، رفلاکس مری و افرادی که داروهای ضد انعقادی مصرف می کنند مضر است.

وی افزود : میوه گیاه سماق طبع سرد و خشک است و دارای خواص ضد میکروب، تحریک اشتها، پیشگیری از مسمومیت غذایی، قولنج شکمی و کمک  کننده به درمان زخمهای دهانی( غرغره محلول آن) است .

وی خاطرنشان کرد: سنجد نیزدارای طبع سرد و خشک است که  برای سرفه های گرم که این روزها بر اثر خوردن شیرینی ها، خانه تکانی، گردگیری و قرار گرفتن در معرض آلرژن ها زیاده دیده می شود مناسب است.

این مسئول در ادامه با اشاره به خواص سرکه و سمنو بیان کرد : سرکه نه تنها طعم مطبوعي به غذاها مي دهد بلکه هضم بسياري از مواد از جمله گوشت را آسان مي کند و بوی آن هوشیار کننده است و خواب آلودگی بهاری را کمتر می کند، سمنو نیز یک غذای مقوی و مظهر مقاومت و قدرت است و در  جلوگيري از پيري سلولها بسيار مفید می باشد و سلنيم و دیگر ترکیبات موجود در جوانه گندم در جلوگيري از انواع سرطان و به خصوص فيبر موجود در آن در پيشگيري از بروز سرطان کولون موثر است.

به گفته وی  دیدن سبزه و سنبل برای تقویت قوه باصره و درمان افسردگی مناسب است  وبوییدن گل سنبل که دارای طبع گرم و خشک است نیز سبب باز شدن گرفتگی‌های بینی، نیکویی رنگ رخسار و تقویت قوای بدن می‌گردد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.